\

T A e sl Ve V3 u*-‘

» 1 Ixe AYWER o el oW sadt
AL-KOUDS e
Chaly SN2 B i ey @
(JERUSALEM) SRR
JOURNATL, ther-o : 0 2 '.
BI-HEBDOMADAIRE (R RIS
Y T"E‘T“ ‘
PROPRUETAIRI sl
Georges 1. Habib Hanania. > > &, A
=<t el
ABONNEMENT YN

Jérusalemun an 3> Medjidies
Turquie un an 4
Etranger un an 20 francs, é

olip k)il s Vladelg
SRS

u&“})&' \")LJ\ oz oyl il d

S dInsertions et annonces H 4 g oA,
:i: - "::iz 5 “f“f’ Z pii‘s' o ) ¢ e L 5 G ab) L
PAYABLE D’AVANCE. ,J,L>‘ L S8 A _ ol
ot e J(U’ ,.ugi; el e A B 6"\!\ :

VAN A UL..» Xy u,\ U vaA d J,L\\A,a_; «}\ ]

ah

isiy

History of Jerusalem Press
(1995-1876)

Dr. Mahmoud Al-Fatafta

PhD in Political Science and International Relations
Member of the International Association of Scientific
Researchers

188

Las Al u“"“'\ U5 fv, C\L.\\

rad Seapiel

R O ”L“\\JA;L.»Y\ il

) Zledzal fidd\sjc)rqr‘v_‘, |
’ vj..\ raey \Algdlg.,u ol
w—\LL,.\A/b\—\-é;“a ,.,_,,,;LA..J\»..\AJ\s
Al hildinied o o B S
JagAoo i\ ¥V ok Sy Wl 55V RN

R G

SRNPCNET g A T )
¢ 3 : s
o5 WGew 8T 5T, - 2100

< 2k i GG Y g e 5 pll £
) G 6y Y sty b 0 ) SR s N e 3yt

Winter 2025



Introduction

Jerusalem, with its profound religious and political significance, has long drawn
writers, intellectuals, and politicians alike. As a pivotal hub for the Palestinian
national movement and international political discourse, the city has been the
cradle of Palestinian journalism since its inception. The Palestinian press began
to flourish in Jerusalem following the declaration of the Ottoman Constitution
in 1908, continuing through World War 1. The city emerged as a focal point for
intellectual discourse and journalism during the 1936 Revolution and again after
the Nakba in 1948.!

The 1930s saw a significant growth in both the number and diversity of newspapers,
with Jaffa emerging as a prominent center for Palestinian journalism. So much
so that the director of publications regularly traveled from Jerusalem to Jaffa
twice a week to oversee the press activity there, reflecting the flourishing media
landscape. During this period, Palestine also witnessed the rise of «audio media»
through the establishment of the «Here is Jerusalem» radio station in 1936,
followed by the Near East Radio in the early 1940s. However, this media boom
was short-lived due to the restrictive laws imposed by the British occupation.
The escalating global events, the outbreak of World War II, and the subsequent
Nakba of 1948, when Zionist forces seized many Palestinian cities, led to the

looting of newspapers, printing presses, libraries, and archival materials, as well

1 - During the Ottoman era and later under British rule, Jerusalem stood at the heart of official government
departments, the Palestinian political movement, and international political activity. This central role
positioned the city as a hub of cultural and media activity, alongside other Palestinian cities. As Jerusalem
became the focal point of conflict, the 1919 Revolution and the Buraq Revolution of 1929 had significant
political and social impacts. During this period, the press played a crucial role in shaping Palestinian public
opinion, which began to engage with the emerging political movements and organizations. Recognizing
the power of the press, these movements either founded their own newspapers or supported existing ones
to further their causes. (See: Muhammad Sulayman, The Palestinian Press and the Mandate Laws, Unified
Palestinian Media, Tunis, 1988, p. 25.)

Winter 2025

AlMa @disiyah

189



g isiyah

AlMa

190

as commercial and industrial institutions.”

In the wake of the Nakba, as refugees spread across the region, Jerusalem became
a refuge for many journalists, newspapers, and magazines displaced from Jaffa,
Haifa, Acre, and other cities. After the 1967 war and Israel’s occupation of the
remaining Palestinian territories, the collapse of Palestinian political and press
institutions in Jerusalem further complicated matters.

Despite facing arbitrary measures, harsh laws, and periodic closures designed to
weaken its role, the Palestinian press showed resilience. Newspapers continued to
operate, even as journalists, writers, and photographers were subjected to arrests,
assaults, and even killings. 3

Following the establishment of the Palestinian National Authority in 1994 and
the ratification of the Palestinian Press and Publications Law in 1995, the press
in Jerusalem —like other Palestinian cities—experienced a revival, supported by
national efforts. Even though Jerusalem remained one of the key issues awaiting
a final resolution under the peace agreements between Israel and the Palestine
Liberation Organization, the press thrived. New newspapers were launched while
others ceased publication, yet Al-Quds newspaper remained a steadfast and

prominent title, alongside Al-Bayader Al-Siyasi, which had been publishing since

2 - During World War II, all Arab newspapers in Palestine were suspended, with the exception of three

dailies: Filastin, Al-Difaa, and Al-Sirat Al-Mustageem. Between 1945 and 1948, the Palestinian press saw the
publication of 68 new newspapers, including nine political ones. The 1940s also marked the rise of periodicals,
monthly publications, and specialized media outlets. This period was distinguished by the contributions of a
growing number of intellectuals, many of whom were young men from rural backgrounds who had pursued
higher education in Beirut, Cairo, and Europe.

Among the notable political newspapers of the time were Sawt Al-Shabab in Gaza, and Al-Shaab (1946) in
Jaffa, published by the National Press Company and edited by Kanaan Abu Khadra. Other key publications
included Al-Mustagbal (1946), owned by Khairi Hammad, who also edited the weekly magazine Asharq Al-
Awsat, and Al-Baath (1948), the official voice of the Arab Socialist Baath Party, edited by Abdullah Rimawi
and Abdullah Nawas, which continued its publication in Jerusalem until 1951.

In addition to the political press, newspapers rooted in rural communities also emerged. Among them were Al-
Qarya Al-Arabiya (1946), owned by Arif Ali Al-Najjar of Lifta, and Al-Shabab, owned by Ali Saeed Al-Khalaf
from the village of Al-Eizariya.

For further reference, see Jihad Saleh, The Palestinian Press Before 1967, Ministry of Information, Ramallah,
2021, p. 18.

3 - Despite enduring relentless hardships under Israeli occupation, the Palestinian press steadfastly fulfilled
its mission with professionalism and a deep sense of patriotism. It consistently addressed national issues, even
within the confines of its limited resources. This unwavering commitment, however, subjected it to various
forms of repression: distribution bans, forced closures, censorship of articles, arrests of journalists, and travel
restrictions, among other punitive measures.

For further insight, see: Mustafa Kabha, Under the Eye of the Censor — The Palestinian Press and Its Role in
the National Struggle, Center for Arabic Literature Studies, Kafr Qara, 2004, p. 13.

Winter 2025



1981.

Newspapers Published in Jerusalem:

1. Al-Quds Al-Sharif
Established in 1876, Al-Quds Al-Sharif was the first newspaper published in

Palestine. It appeared monthly in both Turkish and Arabic, with just four pages.
After a hiatus, it resumed in September 1903, now printed weekly with two pages
each in Turkish and Arabic. The Turkish section was edited by Abdul Salam Kamal,
while the Arabic section was led by Ali Al-Rimawi. Printed in the government
presses of the old palace, later transformed into an Islamic orphanage, the paper
primarily conveyed official news alongside some articles. Its publication ceased
following the 1908 coup against Sultan Abdul Hamid II, though it resumed

intermittently in January 1913 under the Jerusalem Governorate’s direction.

2. Al-Ghazal

Also established in 1876, Al-Ghazal was published irregularly in Jerusalem.
Ali Al-Rimawi, who had been a student in the city before studying at Al-Azhar,
was the editor. Upon his return, he took up the role of editing Jerusalem’s official
newspaper. After the constitution was declared, Al-Rimawi was one of the first to
launch national newspapers, founding Al-Najah, a weekly paper in 1908, which
ran for two years. He also contributed to other Jerusalem-based publications, such
as Al-Insaf, AlI-Asma’i, Al-Munadi, and Al-Manhal.

3. Al-Nafayes Al-Asriya

Launched in 1908 by Khaleel Baydas (1874-1949), Al-Nafayes Al-Asriya was
a literary newspaper that gained significant attention. Initially printed in Haifa,
it moved to Jerusalem and was issued bi-monthly. It was unique for its time,
celebrated across the Arab world and even reaching some European countries,
including Argentina and parts of Latin America. Prominent Arab literary figures,
such as Is’af Al-Nashashibi, Ali Al-Rimawi, Marouf Al-Rusafi, and Najeeb Saati,
contributed to its pages. Known for its humor and literary excellence, it ceased

publication with the onset of World War I. Originally titled Al-Nafayes, its name

Winter 2025

h

isiya

AlMa @J

191



ah

isiy

192

was later changed to Al-Nafayes Al-Asriya. Khaleel Baydas, the newspaper’s
founder, was also a well-known writer, translator, and journalist. One of his most
significant works, Hadeeth Al-Sujun, vividly depicted the harsh imprisonment

methods used against Palestine’s brightest minds by the colonizers.

4. Al-Najah

Al-Najah was published on December 24, 1908, by Ali Al-Rimawi, who was
teaching at Al-Maarif School in Jerusalem at the time. This political, literary,
scientific, and agricultural weekly, printed in both Arabic and Turkish, ran for
only two years. According to Tarzi’s Encyclopedia of Arab Journalism, Ahmad

Al-Rimawi, not Ali, was responsible for issuing it.

5.Al-Nafeer *
Originally founded by Ibrahim Zakka in Alexandria in September 1902 under

the title Al-Nafeer Al-Uthmani, the newspaper relocated to Jaffa and later to
Jerusalem in 1908, following the announcement of the new Ottoman constitution.
With offices near Bab Al-Khaleel, Jerusalem, the paper’s management passed to
Elia Zakka, who later renamed it Al-Nafeer in 1913. After a temporary cessation
during World War I, its operations moved to Haifa in April 1919, a burgeoning
media hub at the time. Haifa hosted the first media conference in November
1927, which led to the founding of the first union of Arab journalists in Palestine.
Issued weekly, and occasionally semi-weekly, Al-Nafeer became a leading voice
in the Palestinian revolution of 1936, dedicating all its pages to supporting the

revolutionaries and opposing colonists and settlers.

6.Al-Quds Al-Asriya
Al-Quds Al-Asriya was first published by George Habeeb Hanania in September

1908, following the announcement of the Ottoman Constitution. Printed in

4 - Al-Nafayes Al-Asriya became a vibrant platform for writers who gravitated toward Khaleel Baydas and
his literary vision. The magazine focused on publishing stories and short fiction, much of it translated from
Russian, a language Baydas mastered. In 1924, the magazine ceased publication as Baydas dedicated himself
fully to translating literature and teaching. Beyond his literary contributions, Baydas played an active role in
the national movement and was among the founders of the Islamic-Christian associations, which advocated for
non-cooperation with the mandate authorities. His involvement in the 1920 revolution led to his imprisonment.
(See: Mustafa Kabha, op. cit., p. 25.)

Winter 2025



Suwayqat Alun, its notable contributors included Ali Al-Rimawi and Khaleel Al-
Sakakini. The inaugural issue appeared on September 18, 1908, and the newspaper
was published twice a week, on Tuesdays and Fridays, with a circulation of 1,500
copies per issue. It ceased publication in 1914. George described his newspaper
as covering «science, literature, and knowledge ,» offering extensive coverage of
life in Jerusalem and reports from other cities. He also published two smaller
written newspapers, Al-Ahlam and Al-Deek Al-Sayyah, under the same name.

Along with journalism, George Hanania pursued other interests.’

7. Al-Insaf

Al-Insaf, founded by Bandali Elias Mashhour on December 23, 1908, was a
weekly political, scientific, literary, news, and satirical publication. It featured
contributions from the poet Iskandar Al-Khoury, who was a prolific writer in
Jerusalem’s newspapers and left behind numerous poetry collections. The

newspaper stopped publishing before World War 1.6

8. Basheer Filastin and Al-Bulbul

Basheer Filastin and Al-Bulbul were launched by Athanasius Theophilo Bandazi
in 1908. Alongside these, he produced two handwritten newspapers, Munabbih
Al-Amwat and Al-Tayr. Basheer Filastin was printed in Arabic and Greek, though

only three issues were published.

9. Al-Munadi
Al-Munadi, a weekly calling for urban reform, was established in Jerusalem by
Saeed Jarallah, a member of the prominent Abu Al-Lutf family, on February 8,

1912. An administrator and educator, he was supported by editor Muhammad

5 - George Hanania>s deep interest in printing led him to establish his own printing house, a venture that
significantly contributed to the development of the media and literary landscape in Palestine, despite the
financial strain it placed on him and his family. Known for his passion for both printing and journalism,
George had been immersed in the field since 1894, driven by his strong national and patriotic convictions.
This dedication came as no surprise, given his family background —his father, Issa Habeeb Hanania, was the
sole Christian member of the Supreme Court in Jerusalem.

6 - By the onset of World War I, Palestine had seen the publication of 36 newspapers, covering a range of
topics from politics and literature to humor. Most of these were issued weekly or biweekly. Remarkably, in
1908 alone, 15 newspapers and magazines emerged— 12 in Jerusalem and three in Haifa.

See: Abdul Qader Yassin, The Arab Press in Palestine: The Palestinian Encyclopedia, Part Two, Special
Studies, Volume Four - Civilization Studies, First Edition, Beirut 1990, p. 19.

Winter 2025

AlMa @disiyah

193



AlMa @disiyah

194

Musa Al-Maghribi, founder of Al-Manhal. As the first Arab-Islamic newspaper
in Palestine to expose the Zionist movement’s objectives, Al-Munadi faced

suppression and was shut down in July 1913.

10. Al-Dustour

Al-Dustour was launched by Jameel Al-Khalidi on November 26, 1913, distinct
fromthe Al-Dustour issued by the Constitutional Schoolin 1910.It was handwritten,
and Al-Khalidi contributed his articles to various Jerusalem newspapers during

the British occupation.

11. Al-Taraqqi
Al-Taraqqi, founded in Jaffa by Adel Jabr (1885-1953), a distinguished Arab

intellectual, became the first newspaper published in Palestine after World War
I. In 1929, Jabr also established Al-Hayat and published a weekly magazine in

Jerusalem titled Arab Economics.

12. Al-I’tidal

Al-T’tidal was founded in Jerusalem by Bakri Al-Samhouri in 1910. On March
18, 1914, Al-Samhouri relocated the newspaper to Jaffa, renaming it Al-I’tidal
Al-Yafie.

13. Suria Al-Janu uthern Syri

Suria Al-Janubya (Southern Syria) was established by Muhammad Hasan Al-
Badri on September 8, 1919, with Arif Al-Arif as its editor-in-chief. It was the
first newspaper published in Jerusalem after the British occupation. Initially a
weekly, it later became semi-weekly and was known for its strong Arab nationalist
stance and fierce opposition to Zionism, leading the British authorities to suspend
it in July 1920. Key contributors included Raafat Al-Dajani, Saleeb Al-Jawzi,
and Omar Al-Saleh Al-Barghouthi, alongside its editor Arif Al-Arif, a renowned

Palestinian historian.

14. Bayt Al-Magqdis
Bayt Al-Maqdis was a political and literary newspaper launched by Bandali Elias

Winter 2025



Mashhour on January 26, 1919. It was managed by Hassan Sidqi Al-Dajani and
edited by Anton Lawrence. The newspaper proudly displayed the slogan, «Be
honest even if it burns you,» and was marketed as a general newspaper for the
people. Subscriptions cost 150 Egyptian piasters within United Syria and 165
abroad. Published daily except Fridays and Sundays, the paper’s front page and
subsequent pages were divided into four columns, featuring headlines such as
«A newspaper for the people,» «Supporters of Zionism and its opponents,» and
«News of the Arab countries.» Several newspapers were later issued under the

same name.’

15. Miraat Al-Sharq
Founded and edited by Paul Shehadeh (1892—-1943), this Jerusalemite newspaper

began its publication on September 17, 1919, as a weekly, later becoming a semi-
weekly. Notable contributors included Hamdi Al-Husseini, Ahmad Al-Shuqairi,
Omar Al-Saleh Al-Barghouthi, and Akram Zuaiter. The newspaper published
a revolutionary poem, leading to its closure by the British authorities in 1933,
though it had been suspended earlier in 1929. Journalism historians note that
Miraat Al-Sharq was initially printed in both Arabic and English, with Ahmad

Al-Shuqairi overseeing the Arabic section.

16. Al-Quds Al-Shareef
Launched by Hassan Sidqi Al-Dajani on April 13, 1920, Al-Quds Al-Shareef was

connected to its Ottoman predecessor only by name. Printed at the Miraat Al-
Sharq press, it featured an English-language supplement called the «Jerusalem
Gazette,» which ceased publication in July of the same year. Al-Dajani, a
prominent figure in the Palestine Defense Party alongside its founder, Ragheb

Al-Nashashibi, imbued the newspaper with a character and style reflective of the

7 - Bandali Mashhour, a patriot and man of letters, founded the Jerusalem Library and his own printing press
in 1923. Fluent in multiple languages, he left behind a legacy of literary and historical works.
See: Mustafa Kabha, op. cit., p. 16.

Winter 2025

AlMa @Jisiyah

195



ah

isiy

196

party’s principles, describing it as politically free. ®

17. Al-Quds

Founded by journalist Issa Al-Issa, Al-Quds primarily focused its efforts against
the British Mandate government. It continued publishing until 1948, briefly
halting before resuming until 1967. In mid-1967 and early 1968, Al-Difaa and
Al-Jihad newspapers merged to form Al-Quds.

18.Al-Agsa
A national political newspaper established by Saleh Abdul Lateef Al-Husseini

on September 6, 1920, Al-Agsa was short-lived, lasting only a few months. It

published twice a week at the owner’s expense.

19. Al-Sabah

Launched in October 1921 by Muhammad Kamil Al-Badri and Yusuf Yassin,
Al-Sabah served as the voice of the Palestinian Congress and delegation. Edited
by journalist Hani Abu Musleh, it ceased publication the following year. This
daily newspaper articulated the hopes of the Palestinian people for freedom and
independence, attracting British scrutiny and obstruction, while Kamil Al-Badri

funded it personally.

20. Rageeb Zion
Published on December 15, 1921, by the Latin Patriarchate, Rageeb Zion was
a religious and political newspaper that opposed Zionism, Freemasonry, and

communism. It was particularly critical of the Hebrew University project.

21. Al-Jamiah Al-Arabya
This newspaper was issued by Munif Al-Husseini on December 20, 1925 (or

1927), serving as the voice of the Supreme Islamic Council. It was a political,

8 - The truth is that Dajani held controversial and contentious positions that often opposed the Palestinian
majority, particularly regarding the conflict with the Zionists and the 1936 revolution. His stance, which
seemed to counter Haj Amin al-Husseini merely for the sake of dissent, may have ultimately contributed to
his demise in 1938. Dajani left behind a remarkable political and literary library, filled with rare books and
writings by esteemed authors. Today, it stands as one of the richest and most renowned private libraries in
Jerusalem. See: Muhammad Sulayman, History of the Palestinian Press 1976-1876, op. cit., p. 34.

Winter 2025



scientific, and social daily, edited by Emile Al-Ghouri and Muhammad Al-Fityani.
Al-Ghouri, known for his national contributions, published the English-language
newspaper «Arab Federation» after his studies in Ohio in 1933. While based in
Jerusalem, it was closed by the British authorities after just nine months. In 1934,
he launched a weekly magazine called «Al-Shabab» and a daily newspaper, «Al-
Wahda Al-Arabiya,» but both were also shut down, and the printing press was
confiscated. In 1937, he became the editor of the daily newspaper «Al-Liwaa,»
the mouthpiece of Hajj Amin Al-Husseini, and in 1946, he took the helm of the

Jerusalemite newspaper «Al-Wahda.» °

22. Ela Al-amam

Founded in March 1928 by the Palestinian Communist Party.

23. Al-Me’aad

Launched by Michel Saleem Najjar on May 18, 1928, he had previously
established the newspaper «Al-I’laan» on September 23, 1926.

24. Al-Hayat
Founded in Jerusalem by Adel Jaber in April 1930, Al-Hayat was the first daily

Arab newspaper published every morning, in contrast to other papers released
in the afternoon. Beyond its focus on politics, the newspaper explored literature,
society, and economics. It was fiercely patriotic, opposing British colonialism,
which it saw as an enabler of Zionist expansion in Palestine. This defiance led to
British suppression, and the newspaper was shut down in 1931. Renowned for its
political coverage, Al-Hayat also embraced literary and cultural writings, with

contributors like the esteemed writer Akram Zuaiter.

25. Al-Jami’a Al-Islamiyya
Issued on July 16, 1932, by Suleiman Al-Taji Al-Farouqi, Al-Jami’a Al-Islamiyya

was a political daily that faced closure in July 1934 under accusations of

9 - Notably, Al-Ghouri served as the secretary of the Arab Orthodox Club in Jerusalem. In 1937, he was
appointed by the Arab Committee in Palestine to establish the Arab Palestinian Office for Propaganda and
Information in London. After the Nakba in 1948, he was elected Secretary-General of the Palestinian National
Council convened in Gaza, the body that declared the Government of All Palestine. Throughout his life, Al-
Ghouri held various positions in the Jordanian governments until his passing in 1984. See: Qustandi Shomali,
The Arab Press in Palestine, 1st ed., Jerusalem: Arab Studies Association, 1992, p. 32.

Winter 2025

AlMa @Jisiyah

197



AlMa @disiyah

198

inciting against British authorities. Al-Taji, who lost his sight in youth, mastered
Islamic, linguistic, and literary sciences, alongside Turkish, French, and English.
A gifted orator and poet, he earned a law degree and launched his paper, «Al-
Jami’a Al-Islamiyya, The Islamic University,» which the British quickly banned
for its opposition to their rule and support of the nationalist cause. Al-Taji later
emigrated to Jordan in 1948, relaunching the paper on March 15, 1949. Although
appointed to the Jordanian Senate in 1951, he was soon dismissed for his boldness

and integrity.!”

26. Al-Difa”

Established on February 20, 1934, in Jaffa by Ibrahim Al-Shanti, “Al-Difa’,
Defense” identified British occupation as the root of Palestine’s suffering. It
persistently denounced Zionist settlements and British policies that facilitated
Jewish immigration. Notable contributors included Sami Al-Sarraj, Ibrahim
Tougan, and Abu Salma, with Muhammad Abdul Salam Al-Barghouthi serving
as an editor. After the Nakba in 1948, the paper moved to Jerusalem, resuming
publication in 1950 under Jordanian rule, but it ceased before the 1967 war. Al-
Shanti, having emigrated to Egypt before 1948, founded “Al-Qahira, Cairo”
newspaper in 1953, which lasted four years. Following the 1967 war, Al-Difa®
merged with Al-Jihad and was renamed Al-Quds. Al-Shanti later reissued Al-
Difa® in Jordan, where he led the Journalists’ Syndicate until his death in 1969.

27.Al-Liwa

Launched in 1936 by Jamal al-Husseini, Secretary-General of the Supreme Islamic
Council and head of the Palestinian Arab Party, Al-Liwa lasted only one year. Al-
Husseini, deeply invested in both politics and media, also championed translation
efforts, opening an office in Jerusalem to support this work. An earlier Al-Liwa
had been founded by Emile al-Ghouri in 1933.

28. Al-Ittihad Al-Asyawya

10 - Ajaj Nuwayhid described Sheikh Al-Tajji as «a vessel of knowledge and virtue, an embodiment of
struggle and sacrifice for the sake of Arabism and Islam. He was the very voice of truth, devoting his work, his
literature, his poetry, and his pen to the service of the Arab cause.» See: Ahmad Al-Aqqad, History of the Arab
Press in Palestine, op. cit., p. 22.

Winter 2025
of approximately 376,000. However, Israel
has approved fewer than 8,000 applications.
According to

»



First published in Haifa on May 15, 1944, Al-Ittihad Al-Asyawya became the
voice of Arab workers in Palestine under the editorship of Emile Touma. Closely
aligned with the Palestinian Marxist-Leninist movement, the paper emerged as
Nazism waned and Soviet victories grew. It took a bold stand against the British
occupation and Zionism, exposing their conspiracies against the Palestinian
people. Initially a weekly, the paper later became a daily. Contributors included
celebrated writers such as Emile Habibi, who penned the regular column «They
Ask You About,» alongside poets and authors like Abu Salma, Fadwa Touqan,
Mahmoud Darweesh, and others. The British suspended the paper in February
1948 for its vocal criticism of their colonial regime. After the Nakba, Al-Ittihad
Al-Asyawya re-emerged on October 18, 1948, becoming the official newspaper
of the Israeli Communist Party, which united Arab and Israeli members. It was

eventually renamed Al-Ittihad.

29. Philasteen

“Philasteen, Palestine” stands as the pioneer of Palestinian journalism. Founded
in Jaffain 1911 by Issa Al-Issa, the newspaper remained in publication until 1917,
when Issa was exiled to Anatolia. His cousin, Youssef Al-Issa, took over during
his absence. Upon Issa’s return in 1920, he relaunched the paper. In 1930, he also
issued an English-language weekly, “Palestine”, edited by the linguist Akhdar
Muhammad Rawshan, an Indian scholar fluent in both Arabic and English.
Notably, Palestine was the first newspaper in the region to include caricatures.
After the 1948 Nakba, the Arabic version, “Filasteen”, relocated to East
Jerusalem and resumed publication in 1950. Initially, its news was sourced from
the Turkish News Agency (Agence Osmanli), but the paper soon became known
for its opposition to British colonialism and its warnings against the division of
the Arab world. At first, it was a four-page biweekly publication, but it expanded
over time, becoming an eight-page daily. By the 1960s, Filasteen had merged
with Al-Manar, founded by Mahmoud Al-Shareef, and together they formed the
Jordanian newspaper Al-Dustour, still known today. In March 1967, Raja Al-Issa
reflected on the newspaper’s legacy in an editorial titled «Between Me and It,
Companionship and Life,» where he wrote, «It embodied my childhood dreams,

youthful passions, and determined spirit. Through it, I saw the light of challenge,

Winter 2025

AlMa @disiyah

199



AlMa @disiyah

200

a platform for vision, calling for resistance to Zionism and colonial conspiracies.»

30. Al-Quds

Previously mentioned and later to be discussed again, Al-Quds ceased publication
after the Nakba in 1948 but resumed in 1951. It soon became the most widely
circulated newspaper in Jerusalem and across the Arab world, distinguished
by its dedication to the Arabic language amidst an environment saturated with
foreign influences and Zionist propaganda. Recognizing the threats to Arabic, Al-
Quds focused on preserving the classical form, appointing specialized editors to
scrutinize every article. Each Friday, the paper also devoted a page to religious

culture.

31.Al-Jihad

Founded in Jerusalem in 1953 by Mahmoud Abu Al-Zuluf, Mahmoud Yaish,
and Salim Al-Shareef, Al-Jihad ceased publication after the Israeli occupation
of Jerusalem, the West Bank, and Gaza in June 1967. Mahmoud Abu Al-Zuluf
reissued the paper under the name Al-Quds after merging it with Al-Difa” in late
1967 and early 1968.

32.Al-Sha'b

Established in Jerusalem in 1972 by Mahmoud Yaish, with Ali Al-Khateeb as
its editor-in-chief, Al-Sha’b was a daily newspaper. Yaish had been one of the
partners in Al-Jihad alongside Mahmoud Abu Al-Zuluf and Saleem Al-Shareef,
which was published in Jerusalem from 1953 to 1968.

33..Iewish Newspapers in Arabic

Jerusalem witnessed the publication of several Jewish newspapers in Arabic, their
primary aim being to spread Zionist propaganda and Jewish ideology among
Arabs. Some were distributed for free, but they quickly fell out of favor with

Palestinians and were soon discontinued.

34. Al-Salam Newspaper
Founded by Naseem Maloul, the first issue of Al-Salam was published in Cairo

Winter 2025



on April 1, 1910. After World War I, when the British took control of Palestine,
Maloul resumed publication in Jaffa on May 31, 1920, before moving the paper
to Jerusalem. A key figure in the Zionist movement, Maloul supported Jewish
settlements in Palestine. He infiltrated the Decentralization Party established by
Levantines in Egypt in 1912, becoming one of its leading members. Through his
efforts, both in his newspaper and beyond, he succeeded in weakening the voices
opposing Zionism in Egypt and the Levant, even convincing prominent figures
like Dr. Shibli Shumayyil of his cause. When he resumed Al-Salam in Jaffa, he
dedicated the entire front page to recounting a celebratory gathering he held for
the paper’s first issue in Azbakeya Garden, Cairo, attended by journalists, writers,
and intellectuals. Among the distinguished attendees were Dr. Shibli Shumayyil,
the Egyptian writer Muhammad Sadiq, and Sheikh Mustafa Al-Shater, the owner

of Al-Mumtaz newspaper.'!

35. Bareed Al-Youm Newspaper
A Jewish Zionist newspaper published in Jerusalem by Mr. Safeer on May 11,

1920, Bareed Al-Youm was edited by Ibrahim Al-Muhib, a Syrian by origin.
The first issue’s last page featured five advertisements, mostly for Jewish-
owned businesses. Zionist media figures like Safeer seized every opportunity to
criticize Arab leaders, either directly or subtly, while praising Zionist settlements
as enlightenment projects. Despite its political, literary, social, and agricultural
content, the newspaper was boycotted by Arabs and eventually distributed for

free before ceasing publication altogether.

36. Lisan al-Arab Newspaper
Founded by Lebanese journalist Ibrahim Saleem al-Najjar on June 24, 1921,

following the collapse of the Jewish newspaper Bareed al-Yawm. Al-Najjar, a

proponent of the Zionist settlement project, had previously expressed these views

11 - At that time, there were no Hebrew newspapers in Palestine, as the language was scarcely known, and
over %95 of the population were Arabs. One of the most prominent Jewish figures writing in the Arab press to
defend Zionism was Naseem Malul, head of the «Israeli Renaissance Society» in Cairo. Malul also served as a
correspondent for Al-Mugattam in Palestine. Through his newspaper, he sought to manipulate public opinion,
advocating for an understanding between Arabs and Jews.

See: Mahmoud Khalifa, Palestinian Media: Origins and Development, Ministry of Information, 2015, p.

33.

Winter 2025

h

isiya

AlMa @J

201



AlMa @disiyah

202

in his writings for the Egyptian newspaper al-Mugattam. His stance, already
well known to Arab readers, led to a widespread boycott of Lisan al-Arab, which
eventually shut down in January 1923. He later launched Al-I’lan in 1926, having

earlier founded al-Liwaa in Beirut.

37. Ittihad al-Ommal newspaper
Ittihad al-Ommal newspaper was established in May 1925, serving as the voice

of Palestinian laborers. It supported Jewish immigration and ceased publication
in 1928.

38. Yerushalayim
This newspaper was founded by W. W. Catling on November 1, 1922.

Second: The Most Important Magazines Published in Jerusalem:

* Al-Asma’i Magazine:

A semi-monthly social publication launched in Jerusalem on May 19, 1908, al-
Asma’i was the first magazine in all of Palestine. Its founder, Hanna Abdullah
al-Issa, was so enamored with the scholar al-Asma’i that he earned his nickname
«Abu Saeed.» Sadly, the magazine ceased after al-Issa’s death on October 12,
1909, though some historians suggest it continued until the onset of World War
I. Among its contributors were Khaleel al-Sakakini and Is’af al-Nashashibi. The
magazine vocally opposed Zionist settlement and the Ottoman government’s
facilitation of Jewish land acquisition in Palestine.

» Al-Hadaf Magazine:

Established in Jerusalem in 1950, al-Hadaf was a weekly political and literary
magazine founded by Burhan al-Dajani, later managed by Yahya Hamouda. It was
committed to preserving Palestinian identity. Al-Dajani, known for his writings on
politics and economics, also edited the Palestine Issue Annual, published from the
1960s by the Center for Palestine Studies. A later version of al-Hadaf appeared
in Beirut in the late 1960s, aligned with the Arab Nationalist Movement and later
the Popular Front for the Liberation of Palestine. Its editors included Ghassan
Kanafani, Bassam Abu Sharif, Saber Muhyiddin, Omar Qutaish, and Talal Okal.

Winter 2025



The magazine continues to be published intermittently.

* Al-Taraqqi Magazine:

Published in Jerusalem in 1907, al-Taraqqi was the first privately-owned newspaper
in Palestine, following the era of Ottoman state-run publications. It was edited by
Adel Jabr.

¢ Al-Bakura Al-Zioniya Magazine:

Founded by the English Missionary School of Zion in 1909, this magazine
continued during the Mandate period under the title Bakurat Jabal Zion or Zion
School Magazine. Published three times a year, it was printed by al-Sharq Press
and Jerusalem Press, with its final issue appearing in February 1947. Some
historians date its origin to 1906, but Tarazi confirms its first publication in 1909.
He also mentions another magazine with the same name, published in Beirut on
January 1, 1922.

* Al-Dustour Magazine:

Launched by students of the al-Dustour School in Jerusalem on December 6, 1910.
¢ Al-Manhal Magazine

Published by Musa al-Maghribi on August 5, 1913, most of its articles were
historical in nature.

* Dar Al-Mu’allimeen Magazine

First issued on October 1, 1920, at the start of the British Mandate, this magazine
later changed its name to al-Kullya al-Arabya (The Arab College) on December
15,1927, following the institution’s renaming. Tarazi notes that the magazine was
founded by Musa Nicola Hanna and Abdul Hadi.

8. Al-Riwayat Al-Ahliya Magazine

First issued by the Jerusalem Library in June 1924, it became the most renowned
literary magazine in Jerusalem.

9. Al-Waga’i’ Al-Filastiniyya Magazine

This magazine served as the official publication of the Palestinian government,
printed in English, Arabic, and Hebrew. It remained in circulation until the
end of the British Mandate in 1948. When the Palestinian National Authority
was established in 1994, al-Waqa’i’ al-Filastiniyya was revived as its official
newspaper, issued by the Fatwa and Legislation Bureau. However, its publication

has been irregular.

Winter 2025

AlMa @disiyah

203



AlMa @disiyah

204

10. Al-Akhbar Al-Kanasiya Magazine

Issued by the Arab Evangelical Christian community in 1924, this magazine
chronicled community events. It was printed at the Syrian Orphanage Press,
Beit Al-Maqdis Press, and Miraat al-Sharq Press. It ceased publication with the
end of the British occupation but resumed in April 1951, within the Green Line,
following the Nakba.

11. Al-Hikma Magazine

Founded in Jerusalem by Murad Fuad Haqqi on October 1, 1927, this magazine
originally began in Mesopotamia. The Patriarchate of the Ancient Syriacs first
issued it on August 14, 1912, at the Saffron Monastery, the seat of the Antiochian
Church since the era of Ignatius Michael I the Great. After a brief run, the magazine
disappeared with the outbreak of World War I, only to be revived thirteen years
later. Due to political constraints, its management shifted from Deir al-Za’faran
to St. Mark’s Monastery in Jerusalem, where its second edition appeared in 1927.
Following the death of its founder, its license passed to his brother, the writer
Murad Fuad Haqgqi.

12. Al-Arab Magazine

“Ajjaj Nuwayhid launched al-Arab in August 1932 as the official publication of
the Independence Party, which he co-founded alongside Hajj Amin al-Husseini.
Nuwayhid’s writings led to several arrests by the British authorities. This political
and cultural weekly featured contributions from renowned figures like Prince
Shakeeb Arslan, Abdul Rahman Azzam, Masoud al-Nadwi, Subhi al-Khadra,
Izzat Darwaza, and Omar al-Saleh al-Barghouthi—Nuwayhid’s colleagues in the
Arab Club. A historian and writer of Lebanese descent, Nuwayhid also worked
as a correspondent for al-Ahram and served as the director of the Arab Radio in
Jerusalem during World War II.

13. Rawdat Al-Ma’ arif College Magazine

Founded by Sheikh Muhammad Sulaiman Al-Saleh in 1933, this academic
magazine reflected the vision of Rawdat Al-Ma'arif College. Philippe de Tarzi
claims the school issued its first edition in January 1920, but confusion remains
over the exact date, as a license from May 29, 1933, contrasts with handwritten
notes on a 1922 copy. Nevertheless, the magazine covered a range of social,

literary, historical, and educational topics. Rawdat Al-Ma’arif College, a hub

Winter 2025



for national gatherings, also hosted the first Islamic conference in 1931, which
influenced the magazine’s content.

14. Al-Iqtisadyat Al-Arabya (Arab Economics) Magazine

Issued in January 1935 by the Limited Printing Company, Al-Iqtisadyat al-Arabya
was edited by Fouad Saba and Adel Jabr. The magazine extensively covered
commercial, agricultural, and industrial issues across the Arab world.

15. Dar Al-Aytam Al-Islamiyyah (Islamic Orphanage) Magazine

Founded in 1936 by Ishaq Darwish in Jerusalem.

16. Al-Ofuq Al-Jadeed (New Horizon) Magazine

Founded by Kamel Al-Shareef and Mahmoud Al-Shareef in 1961.

17. Jerry Islam Times

This English-language weekly was founded in Jerusalem by Hanna Sama an
Siniora in 1995.

18. Al-Awda

A monthly magazine founded and edited by Ibrahim Qaraeen in 1995 in Jerusalem.
Several issues were published before it ceased operations shortly thereafter.

19. Shaqaiq Al-Nu’man

A monthly magazine founded by the Evangelical Lutheran Church in Jerusalem in
1995 and edited by Imad Al-Atrash.

20. Kareem

The first children’s magazine in Palestine, Kareem was a colorful monthly
publication for the adolescent, founded in Jerusalem by Ismail Hassan Ajwa in
1996. Due to financial constraints, the magazine has been published irregularly
since 2007, with Mervat Ajwa serving as its general supervisor.

21. Al-Kanz Al-Iqtisadi (economic treasure)

A monthly economic magazine, founded by Muhammad Yusuf Halsa in Jerusalem
in 1996.

22. Al-Bayader Al-Siyasi

This weekly newspaper, founded and edited by Jack Yousuf Khazmo, was first
published in Jerusalem on April 1, 1982. It endured numerous Israeli military
measures, including confiscation and distribution bans in the West Bank and
Gaza from 1982 to 1985. Following the establishment of the Palestinian National

Authority, the paper received a Palestinian license in 1997.

Winter 2025

AlMa @Jisiyah

205



AlMa @disiyah

206

23. Huquq Al-Nas (Rights of the People)

A monthly newspaper founded by Sameeh Abdul Rahman Abu Hasheesh in 1997.
Abu Hasheesh was also editor-in-chief of Kul Al-Shabab, which was licensed in
1995 but never published.

24. Al-Manar

Founded in Jerusalem in 1991 by Ismail Hassan Ajwa, this independent political
weekly shifted to an electronic format at the end of 2006 due to financial difficulties.
Basem Ajwa serves as its editor-in-chief.

25. Al-Raqeeb

A non-periodic magazine founded in Jerusalem by the Palestinian Human Rights
Monitoring Group in 1997. Its editor-in-chief is Basem Eid.

26." Abeer

Founded by "Atallah Al-Najjar in Jerusalem in 1996, “Abeer was a monthly
magazine. Despite intermittent publication, it ceased in 2001.

27. Al-Myah w Al-Beya (Water and Environment)

Issued by the Palestinian Hydrologists Group in 1996 and headed by Abdul
Rahman Al-Tamimi.

28. Samah

Founded and headed by Abdul Rahman Al-Khawaja in 1996.

Winter 2025



®

Arabic References

Al-Kharboutli, Muhammad Eid. (2009). The Arab Press in Jerusalem. Al-Mawqif Al-
Adabi Magazine, Issue 464.

Khalifa, Mahmoud. (2015). The Palestinian Media: Origins and Development.
Ramallah: Ministry of Information.

Khalifa, Mahmoud. (2011). The History of the Jerusalem Press since Its Establishment
in 1876. Samid al-Iqtisadi Magazine, Volume 33, Issues 165-166, pp. 286-334.
Sarhan, Abdul Kareem, et al. (2010). The Palestinian Press. Encyclopedia of
Jerusalem. Ramallah: Palestinian Ministry of Information.

Suleiman, Muhammad. (1988). The Palestinian Press and the Mandate Laws. Tunis:
Unified Palestinian Media.

Suleiman, Muhammad. (1987). The History of the Palestinian Press, 1876-1976.
Nicosia: Unified Media.

Abu Shanab, Hussein. (1988). The Palestinian Media. Amman: Dar Al-Jaleel for

Publishing.

Shomali, Qustandi. (1992). The Arab Press in Palestine. Jerusalem: Arab Studies
Association.

Saleh, Jihad Ahmad. (2021). The Palestinian Press Before 1967. Ramallah: Ministry
of Information.

Tarazi, Philip D. (1913). History of the Arab Press in Palestine. Beirut: D. N.
Al-Aqqad, Ahmad. (1966). History of the Arab Press in Palestine, Vol. 1. Damascus:
Al-Wafa Press.

Al-Fatafta, Mahmoud. (2023). The Complete History of the Palestinian Press.
Ramallah: Researchers Without Borders Foundation.

Kabha, Mustafa. (2004). Under the Eye of the Censor: The Palestinian Press and Its

AlMa @Jisiyah

Role in the National Struggle. Kafr Qara: Center for Studies of Arabic Literature. 207
Yassin, Abdul Qader. (1990). The Arab Press in Palestine. Beirut: The Palestinian

Encyclopedia, Part Two, Special Studies, Volume Four - Civilization Studies.

Yehoshua, Yaakov. (1983). History of the Palestinian Arab Press at the End of the

British Mandate in Palestine (1930-1948), Vol. 3. Shefa-Amr: Dar Al-Mashreq for

Translation, Printing and Publishing; Jerusalem: Harry S. Truman Research Institute

- Hebrew University.

Yehoshua, Yaakov. (1974). History of the Arab Press in Palestine. Jerusalem: Al-" Aref

Press.

Winter 2025



